Column: Doorgaan bij een dip
16/06/2020 | Leestijd: 3 minuten
Terwijl ik dit schrijf, houdt de coronacrisis Nederland in een wurggreep. Vanuit de grond van mijn hart dank ik niet alleen onze stoere werknemers maar álle werkenden voor hun inzet onder deze moeilijke omstandigheden. Dé hamvraag onder ondernemers is uiteraard: wat kan ik doen om te overleven?
Als antwoord op die vraag zie ik om mij heen een begrijpelijke reflex. Namelijk besparen. Waar de geldkraan maar dicht kan, gaat die dicht. Contracten worden niet verlengd, investeringen uitgesteld en alle ogen zijn gericht op het zoveel mogelijk in stand houden van de financiële buffers. Maar met het dichtdraaien van de geldkraan in hun bedrijf creëren ondernemers een soort extra stilstand binnen de “corona-stilstand”.
Bij Haldu Groep maakten we bewust een andere keuze. Niet omdat we het allemaal zo goed weten, maar wel omdat we nog heel goed de lessen uit de vorige crisis hebben onthouden. Weet u nog in 2008? Voordat we met de ogen konden knipperen, waren we in Nederland 170.000 vakmensen in de bouw kwijt. Tijdens die vorige crisis nam Haldu Groep de beslissing om tegen de onzekere klippen op dóór te blijven investeren. En toen we uiteindelijk uit de crisis kwamen, plukten wij én onze opdrachtgevers hier de vruchten van.
Anticyclisch investeren
Nu, met corona, namen we opnieuw het besluit om door te blijven investeren in deze onzekere tijden. In de marketingboekjes heet dat wat chic anticyclisch investeren. In mijn eigen woorden zeg ik liever: doorgaan bij een dip. Dat betekent dat we onze vakmensen op de bouw en in de techniek en automotive zoveel mogelijk aan ons binden en niet wegsturen.
Niet voor niets luidt ons motto: “We zijn er voor personeel”
Die woorden maken we nu graag waar. Sterker nog, we voeren zelfs sollicitatiegesprekken met nieuwe collega’s. Want door corona komen elders ook de allerbeste vakmensen op straat te staan. Wij bieden deze kanjers graag een werkplek, zekerheid en toekomst onder de hoede van Haldu Groep.
Kortom, onze werving van vakmensen gaat door en we hebben steeds werk voor hen, ook in deze onzekere tijden. Ook breiden wij ons interne team actief uit en zijn we op zoek naar interne toppers die door Corona elders beschikbaar komen. We leggen daarmee juist nu het fundament om na de crisis intern klaar te zijn zodat we vol door kunnen pakken. Van social media hebben we geleerd dat als je je online werving ineens op nul zet, je alle eerder opgebouwde digitale merkwaarde als een leeggelopen ballon verliest. En u weet dat een half leeggelopen ballon makkelijk weer opblaast dan een compleet leeggelopen ballon. Wellicht kunt u met dit advies ook iets voor uw eigen online beleid.
Mijn verwachting voor de economie?
Haldu Groep heeft nu nog mooi en goed werk in de portefeuille en ik hoop u ook. Ik ben geen econoom, maar op z’n vroegst zie ik de branches waarin wij actief zijn pas een eerste stap tot normalisatie zetten in september, oktober. Normalisatie zónder groei. Die mindset geeft mij rust en zet aan tot de juiste actie. Bijvoorbeeld actie op het gebied van overnamen. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar door Corona gaat de druk iets van de dagelijkse hectiek en blijft er meer tijd over om je strategie nog eens goed te overwegen. Voor Haldu Groep betekent dit dat we blijven zoeken naar collega-uitzend-bedrijven als potentiële overnamekandidaat.
“Never waste a good crisis”
Een bekende uitspraak is “never waste a good crisis”. Met andere woorden, probeer te léren van een crisis. Een les die Haldu Groep in de praktijk bracht in 2009 en nu opnieuw. Wellicht inspireert dit u, samen met ons op weg naar betere tijden.