Skip to main content
Geen onderdeel van een categorie

Solliciteren via social media

By 16/02/2021juli 24th, 2023No Comments
Home Solliciteren via social media

Solliciteren via social media

16/02/2021 | Leestijd: 3 minuten

De verschillende social media kanalen worden tegenwoordig niet alleen meer gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie. Bedrijven en organisaties zijn meer dan ooit actief op social media om de juiste kandidaten te vinden. Het is dan ook aan te raden om zelf actief te zijn op social media om de juiste baan te vinden.

Maar hoe vind je nu eigenlijk een baan via social media? Lees de stappen hieronder en vergroot jouw kansen om een baan te vinden via social media.

  • Maak een persoonlijk profiel aan op een sociale netwerksite. Beter is het om je kansen te spreiden en een profiel aan te maken op meerdere sites.
  • Besteed veel aandacht aan je profiel. Dit is een belangrijk punt, want werkgevers zoeken op internet naar informatie over een kandidaat. Denk dus goed na wat je wel en niet zichtbaar maakt op je profiel. Alleen maar foto’s van jou en je vrienden in een discotheek kan dus een verkeerd signaal afgeven.
  • Denk goed na over de informatie die in je verschillende profielen deelt. Het is verstandig om jouw profielen goed op elkaar te laten aansluiten. Hiermee geef je een potentiële werkgever een duidelijk beeld van jezelf.
  • Bouw een netwerk op social media. Zoek bijvoorbeeld contact met vrienden, kennissen, (oud-)collega’s en klasgenoten. Zo bouw je een netwerk op van mensen die je misschien aan een baan kunnen helpen. Een virtuele kruiwagen zeg maar.
  • Als je online een bedrijf vindt met een interessante vacature, kijk dan eens of er iemand in jouw netwerk bij dit bedrijf werkt. Trek de stoute schoenen aan en vraag of diegene jou kan introduceren bij het bedrijf. Dit vergroot jouw kansen om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
  • Plaats gewoon eens een bericht op een van je kanalen en laat jouw netwerk weten dat je een baan zoekt. Misschien weet iemand in je netwerk een geschikte vacature voor je.

De verschillen tussen de diverse kanalen

Als je voor het eerst kennis maakt met de verschillende social media kanalen, is het misschien wat lastig om goed je weg te vinden.

LinkedIn

LinkedIn is voor bedrijven het meest gebruikte kanaal om mensen te werven. Zorg op LinkedIn dan ook voor een volledig profiel en sluit je aan bij groepen die passen bij jouw vakgebied. Als je mee actief meedoet aan discussies in groepen, val je eerder op bij werkgevers. Zorg ook voor de juiste zoekwoorden in je profiel. Op deze manier word je goed gevonden. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘creatieve duizendpoot’ maar benoem duidelijk je functie.

Facebook

Facebook is het grootste sociale platform in Nederland. Voor veel bedrijven een goede reden om hun vacatures tegenwoordig ook steeds vaker op Facebook te zetten. Like bedrijfspagina’s om op de hoogte te blijven van vacatures of sluit je aan bij discussiegroepen van bedrijven. Solliciteren via Facebook is extreem laagdrempelig, met 1 druk op de knop is het geregeld. Dit is echter ook direct de valkuil van het platform.

Twitter

Twitter is geen platform dat je direct associeert met solliciteren. Wat je wel via Twitter kunt doen, is direct in contact komen met recruiters of bedrijven. Hashtags (#) kan je gebruiken om vacatures te vinden (bijvoorbeeld #vacatures) of om gevonden te worden (bijvoorbeeld #nieuwebaan). Wij hebben via de hashtag #accountmanager contact kunnen leggen met een interessant kandidaat voor een functie bij ons op kantoor.

Pinterest

Ook Pinterest is aanvankelijk geen kanaal waar je aan denkt als het om solliciteren gaat. Je kunt er overigens ook niet op solliciteren. Wat je wel kunt doen, is inspiratie putten uit de talloze ontwerpen voor CV’s en sollicitatietips die er te vinden zijn.