Haldu Helden helpen grootste zeesluis ter wereld realiseren
02/07/2018 | Leestijd: 3 minuten
Aan de ingang van het Noordzeekanaal bij IJmuiden bouwt aannemersconsortium OpenIJ in opdracht van Rijkswaterstaat een nieuwe grote zeesluis. Die geeft toegang tot de Amsterdamse havenregio. De nieuwe zeesluis is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep; de grootste zeesluis ter wereld! In januari 2016 is gestart met de bouw. Na oplevering is de Amsterdamse haven elk uur van de dag bereikbaar, zo behoudt de Amsterdamse havenregio haar internationale allure. Een team Haldu Helden levert in opdracht van OpenIJ een essentiële bijdrage aan dit prestigieuze project.
De Noordersluis in IJmuiden bereikt in 2029 het einde van zijn technische levensduur. Ook is de sluis te klein geworden voor de steeds grotere zeeschepen. Daarom bouwt aannemersconsortium OpenIJ in opdracht van Rijkswaterstaat een nieuwe, grote zeesluis. Deze laat straks toe dat grotere schepen ook bij laag water vlot en veilig door het Noordzeekanaal varen. Een echt Hollands staaltje bouwkunst waarin allerlei disciplines ‘waterdicht’ bij elkaar komen.
Inzet van Haldu Helden
Aannemersconsortium OpenIJ bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF, is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis. BAM Infra en Van Hattum en Blankevoort zijn eveneens vertegenwoordigd binnen dit consortium. BAM Infra is al jarenlang een gewaardeerde opdrachtgever van Haldu Groep en zij klopten ook voor deze megasluis aan bij Haldu Groep met het verzoek een speciaal team van Haldu Helden samen te stellen. Robbert Muller is namens Haldu Groep accountmanager voor dit project. “In eerste instantie vroegen zij ons invulling te geven aan een ploeg van vakmensen die specifiek het binnenhoofd van de nieuwe sluis kunnen bouwen.” Wanneer een sluis de overgang vormt tussen binnen- en buitenwater wordt gesproken over een binnen- en buitenhoofd. Het binnenhoofd grenst direct aan het binnenwater en andersom.”
Essentieel: de allerbeste vakmensen
Robbert: “We zijn vanaf de start bij dit project betrokken, tot en met de finale afronding. Een grote uitdaging is dat we voor dit werk écht ervaren specialisten bij elkaar moesten zien te krijgen. Een binnenhoofd bouwen luistert zeer nauw en we zijn opzoek gegaan naar de allerbeste vakmensen. Die hebben we gevonden en dit team van Haldu vakmensen bestaat uit een zeer ervaren en meertalige voorman, die ook direct aanspreekpunt is voor de BAM, met twee keer vier ploeggenoten. Zij zijn ervaren en goed op elkaar ingespeeld en er wordt in ploegendienst bijna 24 uur per dag doorgewerkt. Onze voorman stuurt ook deels vakmensen van onze concullega aan, dus er wordt collegiaal samengewerkt op dit project.”
“Het is een enorme uitdaging en we gaan die professioneel aan”
Veilige communicatie gewaarborgd
De voorman is Duits, maar spreekt ook Engels en Nederlands. De ploeg bestaat verder uit enkele Polen en Nederlanders. De communicatie onderling is gewaarborgd, ook conform alle veiligheidsvoorwaarden. Robbert: “We krijgen positieve feedback over de samenwerking en geleverde prestaties. De teamleden weten wat ze moeten doen. Het is redelijk repeterend werk, maar je moet er wel verstand van hebben én het supernauwkeurig doen. We hebben er dan ook uiterst ervaren vakmensen van Haldu Groep voor geselecteerd die deze technieken beheersen. De buitenlandse vakkrachten komen vooral uit de infra en zijn al met deze materie bekend. Waar nodig, hebben we hen bijgespijkerd op specifiek Nederlandse facetten. Alles wat met infra te maken heeft én groot is in omvang, is per definitie complex. En al die facetten vinden we terug in dit project, zoals bijvoorbeeld ingewikkelde staalbouw. We bouwen wanden van 70 meter met een tolerantie van 8 millimeter; dat zegt wel iets over de extreme nauwkeurigheid die hier van onze vakmensen wordt verlangd. Het is een enorme uitdaging en we gaan die professioneel aan.”
Snel schakelen
Robbert: “De bouw vergt veel afstemming, dus houden we de overlegmomenten heel strak. De voorman onderhoudt voortdurend alle contacten met BAM en Ik heb één keer in de week overleg met de voorman. Mocht er iets afwijken, dan hebben we rechtstreeks contact met ons aanspreekpunt op de bouw en kunnen we onmiddellijk schakelen.”