Skip to main content
Geen onderdeel van een categorie

Column: Why tell me why? Omdat uw relaties erom vragen

By 13/12/2017juli 24th, 2023No Comments
Home Column: Why tell me why? Omdat uw relaties erom vragen

Column: Why tell me why? Omdat uw relaties erom vragen

13/12/2017 | Leestijd: 3 minuten

Onlangs nam ik als lid deel aan een INVK bijeenkomst. INVK staat voor Stichting Nederlands Instituut Voor Kennisoverdracht. Te midden van andere directeuren en ondernemers wisselen we regelmatig kennis uit en laten we ons inspireren. Dit keer maakte ik kennis met The Golden Circle van Simon Sinek. De schellen vielen mij van de ogen.

In ons drukke ondernemerswereldje zijn we allemaal elke dag heel actief met het aanbieden van de What. Of concreter: onze producten en diensten. Maar hoe kortzichtig dit is, werd mij ineens duidelijk. Veel belangrijker is het om bij je doelgroep de Why over te brengen: waaróm je eigenlijk opereert in de branche waarin je zit. Waaróm je elke dag om 6.00 uur uit je bed stapt om de strijd aan te gaan. Waaróm je doorgaat als het even helemaal tegenzit. Die Why maakt namelijk wie je bent, terwijl de What alleen laat zien wat er uit je handen komt. Vergelijk het met een klein, onbekommerd, maar oh zo nieuwsgierig kind. Compleet nieuw in deze wereld vraagt het nooit wanneer of wat, maar bijna altijd: waarom is dat zo papa? Waarom opa dit? Waarom oma dat? Dat is toch zo? Dit komt omdat dit kind authentiek op zoek is naar de authenticiteit in anderen.

Waarom doe je wat je doet?

Waarom dit zo belangrijk is? Nieuwe werknemers en nieuwe klanten selecteer je tegenwoordig niet meer op de What. Je weet gewoon dat iedereen tegenwoordig een goede opleiding heeft. Je weet gewoon dat zowat elke werkzaamheid in Nederland, en ook elk product, in het bezit is van alle stempels en keurmerken en tien keer gecontroleerd. In die compleet gereguleerde markt, maak je alleen nog maar het verschil als de mensen waarmee je omgaat, of wilt omgaan, heel scherp zien waarom je doet wat je doet. Dit kun je niet acteren, je kunt het wel leren. Door goed bij jezelf na te gaan waar je kernkwaliteiten zitten, daar bij te blijven, en die voor de volle 100% te benutten en uit te dragen. De anderen zien en voelen direct dat je authentiek bent en willen daarom met je samenwerken. “People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it.” Ze snappen namelijk jouw Why en geloven daar inDe Why komt altijd voort uit de intrinsieke motivatie en wordt overgoten met passie. En ik doe graag zaken (in de ruimste zin des woords) met mensen die staan voor hun vak en authentiek zijn. Daar krijg ik een goed gevoel van. Daar word ik door geïnspireerd en het zet mij aan tot actie.

Mijn Why? Heel simpel: mensen

Omgaan met mensen is mijn Why. En daar komen hele mooie dingen uit. Onlangs werd ik perfect geholpen in een winkel voor computers. De jongeman had het állemaal en hélemaal: voorkomen, stijl en belangstelling voor de klant. Ik raakte geïnteresseerd in hem en binnenkort werkt hij bij Haldu Groep als recruiter! Had hij ooit van ons gehoord? Nee. Had hij het slecht in die winkel? Ik denk het niet. Toch kon ik hem op goede gronden duidelijk maken waarom hij zijn talenten niet maximaal benutte, waaróm hij alles in zich had het bij Haldu Groep te maken en waaróm het moment van overstappen niet beter kon zijn dan nu. In onze gesprekken over zijn nieuwe baan kwam natuurlijk de What (salaris) aan de orde, maar lang niet zo vaak als de Why.

Nog een voorbeeld…

Ik geef u nog een voorbeeld. Na lange en intensieve onderhandelingen hebben we nu een raamovereenkomst met de grootste bouwer van Nederland. En zijn wij er ongelofelijk trots op. Ons LinkedIn-bericht hierover werd maar liefst 14.000 keer bekeken en de felicitaties, ook van de concurrentie, waren niet van de lucht. De weg naar dit contract was lang en we hebben voortdurend moeten overtuigen wat onze Why precies is. Ik geef ‘m u in een notendop: omdat wij staan voor personeel in de ruimste zin des woords en een echte bruggenbouwer zijn die zorgvuldig steen op steen legt om die solide brug tijdig te kunnen opleveren. Gaandeweg in de onderhandeling ging het niet langer om wat we leveren, maar waaróm wij die drive hebben en ook wát ons triggert deze te blijven hebben. Ik proefde het enthousiasme van mijn gesprekspartners om er samen iets van te maken. En hun enthousiasme zet mij aan om alles uit de kast te halen ten gunste van een vruchtbare samenwerking.

Ontdek het zelf!

Why tell me why. Anita Meijer zong er jaren geleden al over. Sta nog eens stil bij uw Why, handel daarnaar en maak het verschil. Het maakt van ons leukere en authentiekere mensen in het zaken doen. Why? Ontdek het zelf!