“Haldu Groep levert vakmensen die weten wat zij doen”

Haldu Groep heeft momenteel 15 Poolse betontimmerlieden aan het werk op het prestigieuze project ‘railuitbreiding hoogspanningsstation TenneT’ in Borssele. Ties Vermeij is uitvoerder specifiek voor het civiele deel namens Mobilis TBI. “De communicatie en veiligheid met de buitenlandse vaklieden van Haldu Groep zijn geborgd.”

Servicis, onderdeel van Mobilis, is samen met SC&M aan het werk in Borssele. Hier wordt, in opdracht van TenneT, gewerkt aan railuitbreiding van hoogspanningsstation BSL380. TenneT, een grote Europese netbeheerder, is bezig met enkele nieuwe projecten, waardoor railuitbreiding van dit station noodzakelijk is. Via een UAV-GC contract heeft SC&M opdracht gekregen deze uitbreiding uit te voeren. Ties Vermeij werkt namens Mobilis als uitvoerder op dit project van Servicis.

Servicis verantwoordelijk voor civiele deel

SC&M bestaat uit de ondernemingen SPIE SAG, Croonwolter&dros en Mobilis/Servicis. Binnen SC&M is voor dit project een aparte organisatie opgericht vanuit de verschillende ondernemingen. Het project is gericht op de industrie, waardoor de integrale rollen vooral vanuit Servicis worden ingevuld. Ties Vermeij: “Servicis is onderdeel van Mobilis en verantwoordelijk voor het civiele deel binnen deze combinatie. Ik ben voor dit civiele gedeelte uitvoerder op dit project.” Het primaire deel is de verantwoordelijkheid van SPIE SAG en Croonwolter&dros is verantwoordelijk voor het secundaire deel.

Bijzonder project

Het is een bijzonder project, niet alleen omdat een combinatie van verschillende organisatie als één SC&M moet acteren, maar ook omdat de eerste fase gerealiseerd wordt op een bestaand station. Dit is een 380KV station, waar van grote delen op hoogspanning staan. Tijdens de werkzaamheden moet de leveringsvoorziening intact blijven, waarbij er dus strenge veiligheidseisen gelden.

Eerdere goede ervaringen met Haldu Groep

Voor het civiele werk deed Ties een beroep op Haldu Groep. “Via Haldu Groep hebben we nu op dit project een aantal Poolse betontimmermannen aan het werk. Zij focussen op het maken van de fundaties. Mijn werkgever had eerder op een ander project, de renovatie van de Maastunnel in Rotterdam, diverse vakmensen aan het werk vanuit Haldu Groep. Dat sprak zich rond in het bedrijf en zo ben ik voor dit project zelf ook bij Haldu Groep uitgekomen. Het is voor mij de eerste keer dat ik met Haldu Groep werk.”

Goede ervaringen met buitenlandse vaklieden

De betontimmermannen die aan het werk zijn, zijn Pools. “Het is alom bekend dat Nederlandse betontimmerlieden nauwelijks nog te krijgen zijn. Wij begrijpen daarom goed dat Haldu Groep vakmensen uit het buitenland naar Nederland haalt. We hebben naast Poolse collega’s ook Roemeense vakmensen van Haldu Groep aan het werk en nog een Duitse collega. In totaal hebben we op dit moment 16 vakmensen van Haldu Groep aan de slag op het project in Borssele.” Zoals Ties eerder aangaf, is het de eerste keer dat hij met Haldu Groep werkt. “Vooralsnog zijn de ervaringen met Haldu Groep en hun betontimmerlieden goed. Het zijn vakmensen die weten wat ze doen.”

Communicatie geborgd

Ties is zich ervan bewust dat taal en communicatie in relatie tot buitenlandse vaklieden een issue kan zijn. Ties: “De accountmanager namens Haldu Groep op dit project is Konrad Maciorowski. Hij is zeer betrokken en komt elke week langs op het werk om ter plekke te overleggen. Hij spreekt vloeiend Pools en zowel de werk- als de veiligheidsinstructies vertaalt hij voor de Poolse vaklieden. Zelf hebben we ook een voorman op het project lopen die goed Engels spreekt. Hij brengt op hen over hoe wij specifiek op dit project het betontimmerwerk willen hebben uitgevoerd, en ze pakken dat op. Met deze maatregelen hebben we de communicatie met de buitenlandse vaklieden goed geborgd.” Tijdens de werkzaamheden moet de leveringsvoorziening intact blijven, waarbij er dus strenge veiligheidseisen gelden. Ties: “Hier besteden we extra aandacht aan.”

Planning

In mei 2017 is gestart met de ontwerpfase van het project. Juli 2017 is er begonnen met de eerste fase van de realisatie. De planning is om de laatste fase in augustus 2019 gereed te hebben. Ties: “Wij werken met drie combinanten. Wij zijn verantwoordelijk voor de fundaties en de poeren waar de ankers in gestort worden. Als wij klaar zijn met het civiele gedeelte kan primair aan de slag met het staalwerk voor alle portalen. Zo wordt als het ware de complete bovenleiding gezet. Vervolgens kan secundair alle technische aansluitingen maken, zoals de kabels en installaties. Het is dus van belang dat wij ons civiele deel op tijd opleveren en mede dankzij de inzet van de vakmensen van Haldu Groep is dat haalbaar. De planning is dat we eind van het jaar met onze fase klaar zijn, dus ook met de betonwerkzaamheden. Daarna gaan we aan de slag met de definitieve civiele inrichting van het terrein.”