Employer Branding? Doe maar gewoon, dan vinden je medewerkers je al leuk genoeg! - Haldu Groep

Employer Branding? Doe maar gewoon, dan vinden je medewerkers je al leuk genoeg!

We hebben tegenwoordig de wereld aan online recruitment marketing technieken nodig als het gaat om het vinden van de juiste kandidaat om die te kunnen verbinden met u als werkgever. En daar spenderen wij jaarlijks inmiddels tienduizenden euro’s aan. Maar mijn echte inspiratie voor de verdere groei van ons bedrijf doe ik op in mijn gesprekken met u.

Zoals bijvoorbeeld met Gerard Beltman, algemeen directeur van De Groot Vroomshoop Groep. Net als ik, is Gerard lid van De Bouwklup in Rijssen, de netwerkclub van Ad Struik. Een platform van, zoals Ad zelf zegt eigenwijze doeners, ontdekkers, uitzoekers en uitvinders, optimisten en doorzetters en overige hemelbestormers in de brede bouwbranche. Net een club voor mij dus, waar ik mij prima thuis voel.

Haldu Groep doet (nog) geen zaken met De Groot Vroomshoop Groep, maar heeft wel een groot respect voor de prijs die zij onlangs in de wacht sleepten: die van Beste Werkgever in de Bouw en Infra in Nederland. Graag maak ik daarom plaats op dit podium voor Gerard Beltman. Ik vroeg hem hoe het hen lukte deze award op hun naam te schrijven.

Volledig verrast

Gerard Beltman: “Deze prijs is het resultaat van de goede beoordelingen die onze werknemers gaven in meerdere onderzoeken naar bedrijfscultuur en werkgeverschap, onder andere vanuit onze moeder Volker Wessels. De onderzoeken zijn uitgevoerd door het 100% onafhankelijke onderzoeksbureau Effectory. We wisten niet dat dit toonaangevende bureau, tweejaarlijks een Beste Werkgever Award uitreikt en de toekenning van de prijs, op basis van de positieve rankings die wij mochten ontvangen heeft ons volledig verrast, in de positieve zin uiteraard. Onze medewerkers hebben op eigen merites geoordeeld.”

Doe maar gewoon…

“Het geheim achter deze hoge waardering van onze werknemers?”, vraagt Gerard zichzelf hardop af. “In al mijn bescheidenheid vermoed ik dat een aantal kernwaarden van De Groot Vroomshoop Groep zeker heeft bijgedragen aan dit succes. Vooral: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. De normale omgang met onze werknemers wordt gewaardeerd. Plus écht luisteren naar je medewerkers en écht iets doen met hun verbeterideeën.”

Informatie delen

“Wat we ook doen, is heel veel informatie delen met medewerkers”, vervolgt Gerard zijn verhaal. “Een voorbeeld? Wij zijn een productiebedrijf en de medewerkers waarderen het als we heel concreet de stand van de orderportefeuille met hen delen. Dat verhoogt de motivatie en tevredenheid. Het delen van informatie, ook over de kleine zaken, wordt gewaardeerd. Wat bijvoorbeeld ook als positief wordt gezien, is ons personeelsbulletin dat we zo’n 8 keer per jaar verspreiden. Hierin staat uiteraard zowel zakelijk maar zeker ook persoonlijk en sociaal nieuws.”

Inzet op maatschappelijke verantwoording

“Ook doen we er veel aan dat medewerkers voelen dat zij ertoe doen en erkenning ervaren voor hun inzet. Dit houdt in dat we bij onze inzet op maatschappelijke doelen niet alleen buiten de deur kijken, maar ook focussen op onze medewerkers. Een voorbeeld daarvan -en een doorslaand succes- is onze viswedstrijd, met zelfgemaakte hengels van panlatten met een visdraad eraan. Die vindt jaarlijks plaats aan het kanaal voor het bedrijf. Dit evenement, bedacht en georganiseerd door enkele collega’s, wordt enorm gewaardeerd.”

Geen verschil tussen vaste medewerkers en flexibele schil

“Bij De Groot Vroomshoop Groep werken we ook met inleenkrachten. Uiteraard behandelen wij hen zowel sociaal als arbeidsrechtelijk op dezelfde manier als onze vaste medewerkers. Regelmatig nemen we flexkrachten in vaste dienst, onlangs nog een medewerker van 60 jaar. Leeftijd speelt dan geen bepalende rol, wel kennis, inzet en ervaring.”

Houding en uitstraling

“De gerichte inzet op een hoge motivatie en betrokkenheid bij onze medewerkers, komt vanuit alle managementlagen in onze organisatie. Als algemeen directeur kan en wil ik mij daarin niet vooropstellen. Uiteraard ben ik mij er wel van bewust dat mijn houding en uitstraling invloed hebben op de motivatie en het gedrag van onze medewerkers. Het is een wisselwerking”, legt Gerard uit.

Intrinsieke interesse

“Dan telt het positief mee dat ik iemand ben die intrinsiek geïnteresseerd is in mensen en dus ook op een prettige manier met hen wil omgaan. We zijn uiteraard een zakelijke organisatie, maar ik zie genoeg kansen om binnen die zakelijke kaders op een plezierige manier met elkaar samen te werken. Arbeidsvreugde is het resultaat! Kijk, iedereen kent wel de bekende P’s van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: People, Planet, Profit. Wij voegen daar twee P’s aan toe: de P’s van Pride en Pleasure. Als je medewerkers trots zijn op wat ze doen en daar plezier aan ontlenen, dan komt de rest vanzelf!”

Welgemeende felicitaties

Beste Gerard, als jij het zelf niet doet, dan kan ik niets anders doen dan je via deze column een keer in de schijnwerpers te zetten. Van harte gefeliciteerd met de welverdiende prijs voor de Beste Werkgever 2018-2019 van Nederland in de bedrijfstakken Bouw & Infra.

Caspar Jansen

Caspar Jansen column

Niet de vacature gevonden die je zocht?

Meld je aan voor een JobAlert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt!

Direct inschrijven